Mitä yritykset voivat oppia menestyviltä urheilujoukkueilta?

Ihmiset ylittämässä katua Helsingissä.

Liiketoimintaa ja urheilujoukkueita voidaan vertailla monin tavoin. Käydäänpä vertailua sitten tilastojen, menestymisen tai talouden kautta, niin on selvää, että menestys pohjautuu kilpailuetujen luomiseen.


Kilpailuedun luominen liiketoiminnassa ja urheilujoukkueissa on joka tapauksessa haastavaa.

Se vaatii jatkuvaa työntekoa, jossa arjen teot muuttuvat pikkuhiljaa kilpailueduksi.


On olemassa monenlaisia keinoja, joita täytyy ottaa huomioon, jotta saavutettaisiin kilpailuetua muihin nähden. Markkinointihenkilöt voivat ajatella, että ratkaisu kilpailuedun luomisessa ovat 4 P:tä. Myyjät taas kertovat mielellään myyntisuppiloista ja prospektoinnin merkityksestä. Joukkueurheilussa taktiikka, fyysinen- ja henkinen kunto erottavat voittajat ja häviäjät.

Oleellista on ymmärtää, että menestyminen ja kilpailuedun saavuttaminen ei ole pikamatka, vaan maraton. Vierula (2021, 65) kertoo, että kilpailuedun merkitys menestyvän liiketoiminnan keskiössä on kiistatonta. Kilpailuetu koetaan varsin laajasti, jopa yhtenä yritystoiminnan tärkeimpänä pyrkimyksenä.


Tiimityö kaiken keskiössä

Taitavimmatkaan pelaajat eivät yksin voita mestaruuksia vaan mestaruudet menevät joukkueille, jotka toimivat parhaiten yhteen. Maailman kautta aikojen parhaan koripalloilijan Michael Jordanin on kerrottu sanoneen: ”Talent wins games, but teamwork and intelligence wins championships”. Ei ole väliä onko Jordan todella tämän lausunnon alullepanija, mutta nämä sanat ovat silkkaa neroutta.


Teoriassa onnistunut tiimityö ei ole vaikeaa. Organisaatiokulttuurin täytyy tukea sitä, että jokainen saa olla oma itsensä, tulee toimeen keskenään ja tiimin puheet ja teot kohtaavat. Kuten jo aiemmin kirjoitin, tähän päästäkseen vaaditaan aikaa ja tekoja. Monet tiimit epäonnistuvatkin siinä, että he luulevat kaiken tapahtuvan hetkessä. Siksi on tärkeää, että suunnittelet ja varaat rakentamisvaiheeseen tarpeeksi aikaa.

Mitä muuta joukkueurheilusta voisi sinun mielestäsi tuoda liiketoimintaan?

(Vierula, Markku 2021. Löydä kilpailuetusi – Käsikirja strategian ja brändin kehittämiseen. Viro: Helsingin seudun kauppakamari.)

Kati Tanninen, D.Sc. (Econ)

Yhteydenotto

Mikäli tahdot lisätietoja, olethan yhteydessä

Katso kaikki yhteystietomme