Myynti on vaikuttamista toiseen ihmiseen

Ihmiset ylittämässä katua Helsingissä.

Samalla tavalla, kuin johtamisessa, pitää myynnissä onnistua vaikuttamaan toiseen ihmiseen. Vaikuttamisen peruspilarit ovat luottamuksen rakentaminen ja toisen ihmisen tunteminen.

Tunnetko sinä itsesi?

Kuka sinä olet? Miten sinä käyttäydyt? Onko sinusta muodostettu persoonallisuusprofiili? Pulppuatko tulenpunaista päättäväistä ja määrätietoista energiaa vai kenties ruohonvihreää välittävää ja rohkaisevaa energiaa? Vai mahdollisesti jäänsinistä järjestelmällistä ja analyyttistä värienergiaa, jonka vastavärinä on auringonkeltainen avoin, seurallinen innostuja. Me kaikki olemme erilaisia ja se on rikkaus! On kuitenkin tärkeä tuntea kuka minä olen. Insight Discovery on siihen loistava työkalu. Kun ymmärrät itseäsi, ymmärrät myös muita. Näin pystyt mukautumaan ja kommunikoimaan tilanteeseen ja ympärillä oleviin ihmisiin parhaiten sopivalla tavalla.

Olen saanut mahdollisuuden tutustua Insight Discovery -maailmaan viimeisen vuoden aikana. Urani aikana olen myös saanut osallistua moniin erilaisiin persoonallisuusprofilointeihin, mutta tämä värienergiaan pohjautuva malli on mielestäni helpoiten ymmärrettävissä. Parhaimmillaan koko tiimistä muodostetaan henkilökohtaiset profiilit ja niiden perusteella syntyy tiimiympyrä. Se avaa tiimin sisäisiä vuorovaikutuksia ja auttaa ymmärtämään kuinka tiimikaverin kanssa toimitaan optimaalisella tavalla.

Mitä tekemistä värienergialla on myynnin kanssa?

No paljonkin. Kun tunnet itsesi ja Insight Discovery -mallin, voit havainnoida vastapuolta ja tehdä sen pohjalta päätelmiä tälle parhaiten sopivasta viestintätyylistä. Parhaimman myynnillisen lopputuloksen aikaan saamiseksi on tärkeä ymmärtää asiakasta. Jos vastassa on esimerkiksi pääosin tulenpunainen, vahvatahtoinen ja määrätietoinen asiakas, ei kannata käydä asioita liian syvällisesti läpi. Muutoin voi käydä niin, että tarinan puolessa välissä asiakas keskeyttää ja tekee omat johtopäätöksensä. Jos taas vastassa on jäänsinisellä värienergialla varustettu asiakas, hän kaipaa todennäköisesti faktoja ostopäätöksen tueksi. Auringonkeltaista värienergiaa pursuava taas haluaa innostua ja tulla otetuksi mukaan ratkaisun muotoiluun. Voi olla tärkeää myös klousata kauppa, kun innostus on herätelty. Vahvimmin ruohonvihreää energiaa edustava asiakas voi vaikuttaa rennolta ja kärsivälliseltä ja hän saattaakin arvostaa mahdollisuutta kypsytellä päätöstään rauhassa.

Tuntemalla itsesi pystyt kehittämään omia vuorovaikutussuhteitasi ja toiminnan tehokkuutta. Se taas tukee yrityksen kasvua ja kehittymistä. Insight Discovery -profiili toimii erinomaisena työkaluna positiivisen ilmapiirin luomisessa ja ylläpitämisessä!

Jussi Huhtanen

Yhteydenotto

Mikäli tahdot lisätietoja, olethan yhteydessä

Jyväskylä

Harri Jääskeläinen

+358 40 528 0056

Kaikki kaikki yhteystietomme