Tavoitatko parhaat osaajat?

Ihmiset ylittämässä katua Helsingissä.

Onko rekrytointistrategiasi työpaikkailmoitusten varassa? Julkaisetko työpaikkailmoituksia eri kanavissa ja toivot, että potentiaalisia kandidaatteja hakisi tehtävään?

Riippuen tehtävästä ja toimialasta, hakijoiden määrä ja laatu todennäköisesti vaihtelee suuresti. Moni yritys painiikin nykyisin osaajapulan kanssa. Vaikka hakijoita avoimiin tehtäviin olisikin, heidän osaamisensa ei aina vastaa sitä, mitä yritys tarvitsee.

Miten siis voit houkutella parhaita osaajia hakeutumaan yritykseesi? Yksi keino puhutella haluttua kohderyhmää on kiinnostava työnantajamielikuva. Oikeanlaisella työnantajamielikuvalla voi olla suuri vaikutus siihen, että kohderyhmäsi aktiivisessa työnhaussa olevat osaajat hakeutuvat juuri teidän yritykseenne. Valitettavasti hyväkään työnantajamielikuva ei välttämättä aktivoi passiivisia, jo työssä olevia kandidaatteja hakemaan uutta työpaikkaa. Aktiivisesta työpaikkailmoittelustakaan ei tällaisessa tilanteessa ole hyötyä.

Houkutellaksesi parhaita osaajia, passiivisiin kandidaatteihin täytyy olla yhteydessä suoraan. Heidän kanssaan on hyvä käydä dialogia, kertoa tarjolla olevasta mahdollisuudesta sekä kartoittaa minkälaisia tavoitteita näillä henkilöillä on uralle ja olisiko tarjolla oleva mahdollisuus sellainen, josta he voisivat olla kiinnostuneita. Yleensä tällainen yhteydenotto koetaan positiivisena ja moni on kiinnostunut keskustelemaan tarjolla olevasta mahdollisuudesta, vaikka eivät ole aktiivisesti työnhaussa olleetkaan. Vaikka juuri sillä hetkellä kiinnostusta vaihtamiseen ei olisikaan, voi kandidaatti ottaa yhteyttä myöhemmin, kun sopiva hetki uusille mahdollisuuksille ilmaantuu. Suorahaun ensisijainen tavoite on yleensä avoinna olevan tehtävän täyttäminen, mutta se voi olla myös tehokas markkinointikeino. Lisäksi samalla on mahdollista saada arvokasta tietoa työnantajamielikuvastasi kohderyhmäsi keskuudessa kuten kollegani Olli kertoi blogissaan: https://tuocon.fi/suorahaun-avulla-tyonantajamielikuva-nakyvaksi/

Työpaikkailmoittelulla on paikkansa ja se voi tukea myös suorahakua ja työnantajamielikuvan rakentamista, mutta pelkällä työpaikkailmoittelulla tavoitat vain pienen osan osaajamarkkinan parhaista osaajista.

Ole siis proaktiivinen ja ole kohderyhmäsi osaajiin suoraan yhteydessä. Mikäli oma osaamisesi ja resurssit eivät tähän riitä, me Tuoconilla autamme mielellämme.

Asko Johanson

Yhteydenotto

Mikäli tahdot lisätietoja, olethan yhteydessä

Katso kaikki yhteystietomme