Oletko jo luopunut luurikammosta?

Ihmiset ylittämässä katua Helsingissä.

Millä tuulella tänään olet?

Kaikessa vuorovaikutuksessa on merkitystä sillä, miten asiat ilmaisee ja millä tuulella on. Erityisesti kylmäkontaktoinnissa on tärkeää, että olet oikeassa mielentilassa kun lähdet sitä tekemään.

Jos olet juuri kaatanut kahvin syliisi ja hinkannut paitaasi epätoivoisesti vessassa puhtaaksi, ja seuraavan päivän deadline kolkuttaa uhkaavasti mielessäsi, mielentilasi ei todennäköisesti ole optimaalisin kylmäkontaktointiin. 

Oikea mielentila asiakaskohtaamisessa

Vaikka keskittyisitkin puheluun, mielentilasi todennäköisesti paistaa puheestasi läpi. Saattaa myös käydä niin, että kun tiedostat että nyt on paha mieli, suututtaa, on kiire ja kaikki tuntuu olevan huonosti, alat vääntämään puheestasi tekopirteää, joka sekin paistaa puheestasi läpi. Jos vain mahdollista, on parempi jos siirrät kontaktoinnin toiseen päivään. 

Keskustelu on paitsi puhelun vastaanottajalle, myös itsellesi mielekkäämpää, kun mielentilasi siihen on oikea. Pystyt olemaan paremmin keskustelussa läsnä, personoimaan asiasi ja kuuntelemaan aidosti mitä toinen sanoo.

Miten kommunikoida erilaisten ihmisten kanssa?

Sisaryrityksemme Ziirron puolelta Jussi Huhtanen kuvasi blogissaan sitä, miten eri Insights Discovery-värejä edustavien henkilöiden kanssa on hyvä toimia. Mainittakoon jälleen, että meissä kaikissa on näitä värejä (sinistä, vihreää, keltaista ja punaista) mutta niiden järjestys ja vahvuus meissä vaihtelee. Kuitenkin, näiden päävärien pohjalta on helppo hahmottaa, että millaisesta kommunikaatiosta eri henkilöt pitävät.

-Kerro siniseen väriin taipuvaiselle relevantteja faktoja & lukuja

-Esitä asiat tiiviisti punaista väriä edustavalle henkilölle

-Keltaiseen väriin taipuvainen henkilö haluaa innostua, joten ole innostava (älä kuitenkaan teennäisesti)

-Vihreää väriä edustavalle henkilölle on hyvä antaa aikaa pohtia eri näkökantoja

Ole oma itsesi

Pointtina on, että sopeutat omaa tapaasi toimia mutta et muutu toiseksi ihmiseksi. Kuten kaikkea työtä, soittamistakin tehdään omalla persoonalla.

Tapa, jolla kollegasi soittaa, ei välttämättä sovi sinulle ja toisinpäin. Se kuuluu päälle, jos yrität liiaksi olla muuta kuin mitä olet. Henkilökemiat vaikuttavat puhelinkeskusteluissakin. Parhaimmillaan joidenkin kanssa tuntuu heti, että ollaan samalla viivalla ja keskustelu soljuu, tällöinhän tekeminen on helppoa.

Toisten kanssa ei olla ihan niin samalla aaltopituudella, ja tässä erityisesti on tärkeää olla tuntosarvet herkillä ja kuulostella millaista kommunikaatiota toinen tuntuu kaipaavan.

On hyvä aina aika ajoin pysähtyä pohtimaan omaa tapaansa vuorovaikuttaa, pyrkiä tiedostamaan omat vahvuutensa ja kehityskohteensa, katsoa peiliin ja tiedostaa millainen on. Tämän itsetutkiskelun myötä helpotat tekemistäsi kylmäkontaktoinnissa.

Jos esimerkiksi tiedostat, että sinulla on tapana lähteä puheissasi rönsyilemään ja punainen lanka tuntuu toisinaan katoavan, voit tehdä siihen tietoisia muutoksia ja miettiä etukäteen tiiviin tavan ilmaista asiat.

Erityisesti kylmäkontaktoinnissa on tärkeää pystyä esittämään asiat tiiviisti, sillä erityisesti johtajat ovat hyvin kiireisiä ja toisinaan he antavat puhelussa minuutin aikaa esittää asiasi. Tällaiseen on hyvä olla valmistautunut.

Kirkasta tarinasi ja sisäistä se

Älä opettele sanasta sanaan, vaan sisäistyksen myötä pystyt kertomaan asiasi eri tavoin kuitenkaan kadottamatta punaista lankaa. Voit myös pyytää kollegaltasi palautetta ennen kuin lähdet soittamaan haluamallesi kohderyhmälle.

Jos haluat lukea aiheesta lisää, tutustu myös aiempaan kirjoitukseeni kylmäkontaktoinnista suorahaun kandidaattikontaktoinnin ja myynnin näkökulmasta.

Yhteydenotto

Mikäli tahdot lisätietoja, olethan yhteydessä

Katso kaikki yhteystietomme