Blogi

Ihmiset ylittämässä katua Helsingissä.

Blogi

Interim-johtaja – tilapäistä huippuosaamista?

Voisiko Interim-johtaja olla ratkaisu tilapäiseen osaamistarpeeseen? Tai olisiko sinusta interim-johtajaksi? Interim-johtaja, tai vuokrajohtaja, on jonkun osaamisalueen huippuosaaja, joka tulee yrityksen avuksi tietyksi ajaksi. Tyypillisesti vuokrajohtajuuden kesto on noin 12 kk, vaikkakin skaala on hyvin laaja. Taustalla vuokrajohtajan käytölle on yleensä kahdenlaisia aikasidonnaisia tarpeita; Äkilliset resurssitarpeet kuten: Suunnitellut resurssitarpeet kuten: Tämä on tuonut mukanaan kahdenlaista kasvua: […]

Rekrytoinnin trendit – minne vie headhunterin tie?

Teemme Tuoconilla vuosittain haastattelututkimusta rekrytoinneista ja suorahauista. Haastateltavina ovat olleet suomalaisten suuryritysten ja pk-yritysten HR-päättäjiä. Nostan nyt esille muutaman keskeisen havainnon uusimman tutkimuksemme ja osittain myös oman kokemukseni pohjalta. Tietoa on ja data luo tehokkuutta Digitalisaation mukanaan tuoma tiedon määrä on jo muuttanut ja tulee muuttamaan rekrytointimarkkinaa sekä työtämme suorahakujen parissa. Eniten digitaalisten työkalujen ja […]

Ihmiset kulkemasas Helsingissä, aurinko heijastaa linssiin.

Kumpuaako johtajuus omista arvoistasi?

Olen lukenut alkuvuoden aikana useampia kirjoja johtajuudesta ja samoin päässyt johtoryhmien kanssa työskennellessäni näkemään haastavien aikojen johtajuutta hyvinkin läheltä. Näissä hetkissä on itselle noussut vahvasti esiin johtaminen omien arvojen kautta. Nyt en puhu useasta arvosta vaan siitä, että pystyisit tunnistamaan itsellesi kaksi merkittävintä arvoa, jotka ohjaavat tekemistäsi elämässäsi. Niin tässä näkökulmassa ei rajata johtajuutta ja […]

Ihmiset kulkemasas Helsingissä, aurinko heijastaa linssiin.

Mitä yritykset voivat oppia menestyviltä urheilujoukkueilta?

Liiketoimintaa ja urheilujoukkueita voidaan vertailla monin tavoin. Käydäänpä vertailua sitten tilastojen, menestymisen tai talouden kautta, niin on selvää, että menestys pohjautuu kilpailuetujen luomiseen. Kilpailuedun luominen liiketoiminnassa ja urheilujoukkueissa on joka tapauksessa haastavaa. Se vaatii jatkuvaa työntekoa, jossa arjen teot muuttuvat pikkuhiljaa kilpailueduksi. On olemassa monenlaisia keinoja, joita täytyy ottaa huomioon, jotta saavutettaisiin kilpailuetua muihin nähden. […]

Laatu – mitä se tarkoittaa sinulle?

Laatu on käsite, jolla on pitkät juuret historiassa. Käsite, joka voi tarkoittaa eri asioita yksilölle, organisaatiolle tai yhteiskunnalle. Se voi tarkoittaa eri asioita, kun puhutaan tuotteesta, palvelusta, prosesseista tai johtamisesta. Jotain yhteistä on kuitenkin kaikissa laadun määritelmissä. Jo ennen ajanlaskun alkua Aristoteles totesi, ettei laatu tapahdu sattumalta – sen eteen tulee tehdä työtä. Aristoteles määritteli […]

NYT ON LÄHTÖ – ja se on hyvä asia

Nyt on lähtö -lause viittaa Suomessa suositun lauluntekijän Paula Vesalan menestyskappaleen nimeen.  Blogini otsikon jatkolause on ihan omaa tuotantoani. Miksi nyt näin? Lukija tarvitsee varmaan hiukan rajausta ja jatkoselitystä. Rajataan työelämään Suomessa; miksi työntekijän ja yritysten näkökulmasta otsikon toteamus olisi hyvä ajatus? Rehellisesti käsi pystyyn ne, jotka ovat pysähtyneet jossain kohtaan ajattelemaan, miten he oikein […]

Johtamisen vuosi 2022

”Tämän vuoden ensimmäisessä blogissani haastan itseni lisäksi myös Sinut ja kaikki esihenkilöt mukaan – tehdään vuodesta 2022 kaikkien aikojen paras johtamisen vuosi!”

Kati avaa blogissaan omia johtamislupauksiaan tälle vuodelle. Kerro, mitä Sinä itse johtajana lupaat!

Henkilöarvioinnin hyöty kandidaatille

Psykologinen henkilöarviointi tarjoaa tärkeää tietoa kandidaatin päätöksenteon tueksi. Kandidaatti miettii monia kysymyksiä ennen valintaansa nykyisen ja uuden työnantajan välillä ja tässä vaiheessa henkilöarvioinnista saatu palaute voi tukea pohdintaa – olenko paras mahdollinen henkilö haettavaan tehtävään ja rekrytoivaan yritykseen. Tämänkertainen blogini käsittelee henkilöarviointia juuri kandidaatin kannalta. Haastattelin kirjoitustani varten työpsykologi Lilli Sundvikia, jonka kanssa olemme tehneet […]

Hyvää rakentavaa palautetta vai pelkkää negatiivista kritiikkiä? – Pohdintaa palautteen antamisesta ja vastaanottamisesta

Olin tänään kehityskeskustelussa. Minkälaista palautetta sait?Eilen purettiin projektia asiakkaan kanssa. Minkälaista palautetta sait?Kävin työhaastattelussa. Minkälaista palautetta sait? Palautteen antaminen ja vastaanottaminen ovat tarpeellisia ja samalla vaikeita taitoja hallita. Kiitetyn esihenkilön tunnusmerkkinä pidetään hyvää sekä positiivisen että rakentavan palauteen antamista. Miten on palautteen vastaanottajan vastuun ja kehittymisen laita? Pelkistäen palautteen vastaanottajat voisi jakaa kahteen ryhmään. On […]

Kuinka keskustella älykkäästi paineisissa tilanteissa?

Luin hiljattain Helena Åhmanin kirjan Keskusteluälykkyys painetilanteissa. Se sai itsenikin paljon pohtimaan aihetta. Jokaisen meistä olisi hyvä pysähtyä miettimään omaa tapaansa kommunikoida muissakin kuin painetilanteissa. Kuitenkin, painetilanteessa älykkään kommunikaation merkitys korostuu. Meillä kaikilla on varmasti tullut vastaan keskustelutilanteita, jotka tuntuvat paineisilta. Hyviä esimerkkejä tällaisista on esimerkiksi tietyt työhaastattelutilanteet ja palkkaneuvottelut. Toki sillä on paljon merkitystä, että minkälaisella […]

Yhteydenotto

Mikäli tahdot lisätietoja, olethan yhteydessä

Katso kaikki yhteystietomme